Efter bussexplosionen: "Vi har nästan bara gasbussar"

Buss, Västerås, biogas, Peter Liss VD Svealandstrafiken. Foto: Mostphotos/Roland Magnusson, Pressbild Svealandstrafiken

I princip alla bussar som körs av Svealandstrafiken i Västmanland drivs av biogas – precis som bussen som exploderade i Stockholm. Men det ska enligt produktionschefen inte finnas någon fara för varken resenärer eller chaufförer.

delningar

Det var i söndags, den 10 mars, som en buss exploderade vid Klaratunneln i centrala Stockholm efter att ha kört in i barriären innan tunneln, mitt under rusningstrafik. Bussen var för låg för tunneln och körde i med taket. Det ledde direkt till en omfattande explosion. Bussen blev totalförstörd och efter branden fanns bara ett skal av bussen kvar. Det var vid tillfället inga resenärer i bussen, men en chaufför skadades och fördes till sjukhus med brännskador i ansiktet. Bussen som exploderade drevs av biogas som är extremt brandfarligt.

– Vi har nästan bara gasbussar, men bra koll på var vi ska köra, säger Peter Liss, VD för Svealandstrafiken till 24Västerås.se.

162 av Svealandstrafikens (tidigare Västerås Lokaltrafik) bussflotta som kör i Västmanland består av biogasbussar. Nyligen har det köpts in 32 nya biogasbussar för att byta ut de äldre fordonen. Resterande åtta bussar i flottan är eldrivna.

– Hade chauffören haft folk ombord hade han hållit sig till ordinarie färdvägar, men föraren har valt att ta en annan väg i det här fallet. En motsvarande olycka med folk ombord hade ju fått betydligt värre konsekvenser. Inte för att på något sätt förringa det där, men det har skett trafikolyckor med bensin- och dieselfordon som också har haft snabba brandförlopp, säger Peter Beckman, produktionchef vid Svealandstrafiken till 24Västerås.

Hur har tankarna gått hos de anställda efter explosionen i Stockholm? Har de uttryckt oro?

– Nej, det skulle jag inte vilja säga. Till mig har det inte framkommit någon som helst oro. Det har inte varit en snackis här på bolaget. Det vi har gjort med anledning av det här är att vi har påmint om ordinarie informationsvägar i informationspärmar. Vi har uttryckt vikten av att hålla sig till de färdvägar som finns. Det är självklart att man går ut med en påminnelse efter en sådan här olyckan, säger Peter Beckman.

Ni gör ju just nu en satsning på elbussar. Känner ni att ni vill snabba på processen med att byta ut bussflottan efter explosionen?

– Den diskussionen har vi inte haft än. Vi styr inte elbussprojektet själva, utan det är Västerås stad som är beställare. Vi har ännu inte haft den dialogen med dem. Men därmed säger jag inte att det inte kan komma upp samtal om att skynda på projektet med anledningen av explosionen.

Har ni märkt av oro från resenärerna?

– Jag kan inte svara på vad förarna har haft för diskussioner med resenärer, men vi har inte haft någon storm av frågor eller oroliga resenärer som ringer och skriver till oss. Om det förekommer diskussioner i bussarna med förarna törs jag inte svara på, säger Peter Beckman.

Har du ett nyhetstips? Tipsa redaktionen genom att klicka här.

delningar

Nyhetsbrev

Prenumerera på Sveriges snabbaste och mest ultralokala nyhetsbrev. Här får du nyheter om stora som små händelser.
Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag 24 Sveriges data- och cookiepolicy.

Relaterade artiklar